29. 9. 2015

Kola patří k Poděbradům jako gondoly k Benátkám a politika radnice by měla tuto skutečnost odrážet; na cyklisty se ale bohužel spíše zapomíná. Příkladem budiž poslední jednání zastupitelstva, které schválilo návrh nového statutu lázeňského místa Poděbrad: statut nejenže neobsahuje podporu nemotorové dopravy, která přitom významně napomáhá udržet klidný charakter lázeňského města, ale naopak zakazuje jízdu na kole i v místech, kde je to nyní povoleno. Pokud tedy vláda nynější návrh statutu schválí a někdo bude trvat na jeho vymáhání, přijdou cyklisté o možnost přejíždět lázeňský park na úrovní Hellichovy ulice a Pentagonu.

Porovnejme naši situaci s okolními městy (obcemi s rozšířenou působností): Kolín má schválený generel cyklostezek a cyklotras, který postupně naplňuje, naposledy letos zbudováním cyklostezky v ulicích Okružní a Veltrubská. Český Brod má generel cyklistické dopravy zpracovaný od roku 2013. Lysá nad Labem má od letošního jara cyklokoordinátorku, která pracuje na plánu udržitelné mobility ve městě. Lysá je také čerstvě členem Asociace cyklistických měst, která poskytuje radnicím odborné zázemí v této oblasti. Město Nymburk má generel pouliční dopravy z roku 2012, který se cyklodopravě rozsáhle věnuje. A v Nymburce se 21. října sejdou cyklokoordinátoři z celé České republiky.

Jako místní patriot jsem rád, když Poděbrady v něčem vyniknou a jsou nejlepší. V oblasti podpory cyklistiky bohužel zaostáváme. Přitom stačí navázat na poctivou práci odvedenou při tvorbě a aktualizaci strategického plánu města, který mezi slabé stránky města zařazuje „neexistující cyklostezky ve městě“, mezi příležitosti zase „zpracovaný generel cyklistické dopravy“  a formuluje cíle jako „vybudovat síť bezpečných a vzájemně propojených cyklistických tras ve městě i v návaznosti na okolí, včetně vybavení“. Pojďme použít mnohokrát vyzkoušenou dobrou praxi z jiných měst: pověřit komisi dopravy, aby ve spolupráci s odborníky a s veřejností aktualizovala cyklogenerel, případně zřídit zvláštní komisi cyklodopravy. Stát se členem Asociace cyklistických měst. Vytvořit místo cyklokoordinátora, který bude mít tuto oblast na starosti a jehož úkolem bude především připravit projekty pro žádosti o dotace. Na rozvoj cyklistiky je totiž možné čerpat do roku 2022 dotace z evropských fondů až do výše 90% nákladů. A taková příležitost naplnit cíle z našeho strategického plánu se nebude opakovat.

Než čekat (třeba na moje boty), bylo by lepší pustit se do práce.

Jan Jirka, Strana zelených

Vyšlo v Poděbradských novinách 24. září 2015

7klicu